top of page
Zoeken

IWS’ers winnen Winsor & Newtonprijs

ree

ree

Twee IWS’ers zijn in de prijzen gevallen bij de Winsor Newton European Watercolor Contest 2025. Voor Nederland werd Jan Peeters eerste met ‘Chasing the Ball’ en Anna Ponomareva tweede met ‘Golden Nasturtium’. Aan de wedstrijd namen elf Europese landen en landengroepen deel. Naast een algemene winnaar, Eduardo Berenguer (Spanje), werden per land of groep drie winnaars gekozen. In totaal werden er 1700 werken ingediend.


Beide prijswinnaars werden via IWS -kanalen geattendeerd op de Winsor & Newtonwedstrijd. De fabrikant van kunstmaterialen koppelde die aan de acht nieuwste aquarelkleuren die dit jaar op de markt waren gebracht.


Met die kleuren, of minstens één ervan, moest je het doen. Jan: “Dat was niet makkelijk. Drie ervan waren uitgesproken ‘knalkleuren’, niet bepaald mijn gebruikelijke palet. Daarom koos ik voor een werk in één kleur: Ostwald Grey. Dat was ook wel weer spannend omdat je dan die andere prachtige kleuren doodleuk terzijde schuift.”


Voor Anna gold precies het omgekeerde: “Ik vind het altijd heerlijk om met nieuwe materialen te experimenteren. Ik kocht alle acht door Winsor & Newton geselecteerde kleuren en ging aan het werk binnen de opgelegde beperkingen.

Met uiteenlopende combinaties van vier of vijf kleuren heb ik drie aquarellen gemaakt: "Golden Nasturtium", "Nasturtium on Grey" en "Violet Haze". In elk werk probeerde ik verschillende combinaties van verf te gebruiken. Het eerste werk, geschilderd met vier kleuren, behaalde de tweede prijs.”


Jan Peeters: “Als je naar haar ingezonden werken kijkt, word je helemaal blij. Niet alleen door het vakmanschap, de schoonheid en kleurigheid ervan, maar het getuigt van de eindeloze creativiteit die wij mensen in ons hebben en die altijd weer verrast.”


“Toen ik in 2019 het schilderen weer oppakte deed ik dat bewust in één kleur, sepia, om de techniek van het aquarelleren zelf weer in de vingers te krijgen. Omdat ik een carrière als paardenschilder nastreef begon ik met het verbeelden van polo-wedstrijden, één van de spectaculairste takken van de paardensport. De grote uitdaging was om snelheid, dynamiek, juiste anatomie en lichtval in één kleur te vangen en ook nog zodanig dat hoofd- en bijzaken duidelijk zijn. Het spannendst was of het met een grijs zou gaan lukken om het contrast tussen licht en donker, tussen wit en zwart, zichtbaar te maken. Dat is in de ogen van de jury kennelijk gelukt. Zo van: ‘Kijk eens wat je zelfs met één kleur al kunt doen.’ Ik heb serieus overwogen om het in Tyrian Purple te schilderen, een schitterende paars, maar dat zou misschien net te onrustig zijn geweest voor de ogen. Want ik moet ook bekennen dat ik niet zo van grijs hou. Maar mijn aanvankelijke aarzeling ten aanzien van Ostwald Grey was snel verdwenen toen ik de eerste streken op het papier had gezet..”


Beide prijswinnaars zijn heel blij met de kans die Winsor & Newton heeft gecreëerd en met de erkenning van hun werk. Daarnaast zijn ze beiden verheugd over het royale pakket aan materialen dat aan de prijs verbonden was.

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page